Informujemy, że ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. x

Eurologia

Dzisiaj jest: niedziela, 21 lipiec 2019 r.
Jesteś tutaj: Strona główna FAQ

Podwyższony poziom testosteronu w raku prostaty

A
A
A

Podwyższone stężenie testosterony u pacjenta z rakiem gruczołu krokowego leczonego hormonoterapią

W lipcu 2010 roku rozpoznano u męża raka prostaty z przerzutami do kości. PSA wynosiło wtedy 390 ng/ml. Po leczeniu Eligard 22,5 i Prostide 50 mg PSA na dzisiaj wynosi 0,137. Wzrasta natomiast poziom testosteronu od stycznia tego roku 20,4, 33, 35, a w sierpniu br. 44,88 ng/dl moje pytanie - czy to znaczy, że powoli zaczyna się progresja raka i przestaje on być hormonozależny? Co robić w takiej sytuacji?

Odpowiedź zespołu eUrologia.pl

Aby rozpoznać wznowę biochemiczną raka gruczołu krokowego u pacjenta leczonego pełną blokadą androgenową konieczne jest conajmniej dwukrotne oznaczenie PSA, którego wartość przekracza 0,2 ng/ml. Wzrost stężenia testosteronu może zwiastoswać pojawienie się hormonooporności, ale nie stanowi wskazania do jakichkolwiek zmian w terapii pacjenta. W przypadku wznowy biochemicznej pierwszym krokiem byłoby odstawienie antyandrogenu czyli Prostide 50mg. Więcej na temat hormonoopornego raka gruczołu krokowego można przeczytać w dziale: Hormonooporny rak gruczołu krokowego.

Polecane artykuły

Polecane filmy





eUrologia TV

Brachyterapia - radioterapia raka gruczołu krokowego. Rak prostaty - leczenie brachyterapią.

Przezskórne usunięcie złogu z nerki - PCNL.

Przygotowanie preparatu z prostatektomii do oceny histopatologicznej.

Kroczowa prostatektomia raka gruczołu krokowego - leczenie operacyjne raka prostaty.

Guz pęcherza moczowego - obraz USG. Guz okolicy ujścia prawego moczowodu.

Newsletter
Chcesz być na bieżąco i otrzymywać zawsze najświeższe informacje na swoją skrzynkę e-mail?
Zapisz się do naszego newslettera.